13 dec. Torsdag LUCIA

Började morgonen hos Oliver med lite luciatittande på TVn. Eller nja, en liten blick i alla fall. Sen fick jag en lussebulle och sprang iväg till skolan. I skolan var det ett jättefint stort luciatåg! Mycket fint. Sen fick vi lussebullar och små festisar.
   Företagsekonomiprovet gick väl sådär. Det var tre uppgifter och jag vet att jag har helt fel på en så.. Vi får verkligen sen. Känns lite IG-varning här alltså. Pluggade sjukt dåligt, men för fan fyra prov på en vecka känns inte så realistiskt (även fast det säkert är det:P)

Egentligen fattar jag inte varför lucia är en sån stor grej. Överallt är det stora luciatåg, alla har glitter, köper ihjäl sig på lussebullar och är allmänt luci-iga. Pappa frågade om det va några fester på gång idag. Hmm, en torsdag med skolan imorgon? Nej tyvärr. Vår spanskalärare frågade samma sak. Det kanske är mer för dom som är över 18 och går på krogen, vad vet jag. Men "luciafest" en vardag känns ju lite knäppt, dels för att det är vardag och dels för att lucia inte ens är en högtid tycker jag.

Vår spanskalärare (som nu ska sluta. stora tårar!) kom lite försent imorse. Han berättade att hans bil blivit stulen under natten och han hade fått åka tunnelbana. Men han va lika glad för det, "det kan hända värre saker" var hans kommentar. Klokt sagt tycker jag, själv skulle jag bli lite ledsen över min bil!

Jag gillar mammas sätt att tänka: "Jag åker förbi Friskis och duschar bara. Kommer snart".. WHAT? hur fan kan man VILJA åka till något ställe för i princip allmänheten och duscha för man tycker det är SKÖNT att duscha någon annan stans och dom duscharna är så fräscha. what what what?? Duschen hemma är väl för fan den fräschaste man kan duscha i, och det är där man VILL duscha, inte i nån allmän friskisochsvettis-dusch. hualigen..

LUCIASPECIAL:

Lucia
firas den
13 december och markerar tillsammans med advent inledningen på julfirandet.
 
  Lucia är ett sicilianskt namn som betyder den ljusa.

  
I Italien firas Lucia genom att barnen lämnar över mat till Lucia och till den "flygande åsnan" som hjälper henne att ge presenter. Om de råker se henne kommer hon att kasta aska i deras ögon, så att de blir blinda.
  
För den svenska polisen kan Lucia vara en mindre trevlig högtid med mycket ungdomsfylleri. På senare år har mycket arbete gjorts för att få bort detta, bland annat genom nattbio.
  

Det är tradition på Grand Hôtel i Stockholm att bjuda Nobelpristagarna (de som stannat kvar i Stockholm efter Nobeldagen 10 december för att delta i andra Nobelarrangemang) på ett Luciatåg på morgonen den 13 december. Lika traditionsenligt brukar kvällspressen rapportera om de äldre herrarnas stora förvåning. Den gladaste reaktionen kom från Dario Fo, Nobelpristagare i litteratur 1997, som dansade runt och sjöng duett med Lucia, då givetvis med italiensk originaltext.


Källa: Wikipedia.org

Kommentarer
Postat av: anna

haha.. du är så duktig du..
ig varning säger du??

veeeet du vaaa?
min kinalärare sa att han kom inte riktigt ihåg vad jag fick på mitt prov men han sa att det iaf inte var ig!!!!! yes yes yes yes yes!!1 jag är så jävla bra.!!

2007-12-13 @ 18:31:33
Postat av: Johanni

palla att få tillbaka anna i spanskan. Nicolas var ju så himla bra!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback