9 dec tisdag: Ödet, finns det?

Anders och jag hade en diskussion om ödet idag. Jag tror bestäm inte det finns något som heter ödet, i alla fall inte så extremt som Andera. Han tror att varje litet steg vi tar, varje val vi gör, varje sak som händer är förbestämt redan innan vi var födda.

Det skrämmer mig att tänka så, att allt redan är förbestämt, att det finns någon högre makt som sitter på facit till våra liv.

Tror man så starkt på ödet tror jag det kan bidra till att man inte gör något själv, man sitter mest och vänter eftersom "allt är redan bestämt". Men om man då är en människa som gör saker hela tiden, styr sitt liv själv, är det då också förutbestämt? Om jag skulle slänga mig på en båt till karibien imorgon helt spontant, var det också redan bestämt, ödet?

På något sätt är det som en fin grej att säga att det var ödet. Man kan använda det som någon slags förklaring till saker och ting som händer i livet. Jag tror att vid några enstaka tillfällen, som man kommer kunna se tillbaka på i sitt liv, kan det ha varit ödet. Men samtidigt låter det så naivt att tänka så. Så å andra sidan så tror jag att det är upp till oss själva att styra våra liv, vi bestämmer vart vi vill komma, hur våra liv ska se ut!

Sen kan man ju prata om slumpen också, men det är en annan sak, ett slags alternativ till ödet. Det funkar!


Var det ödet som bestämt att det skulle ösregna igår när jag körde Felix till fotbollsträningen? Svårt att tro, men kanske..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback