8 maj Torsdag

Jag är typ sjukare idag än igår så jag åkte till skolan och gjorde spanska-provet, sen stannade jag hemma efter det. Därför har jag sovit lite nu och läst ut min bok, som var väldigt intressant skriven om dödsstraff i USA (Edward Finnigans upprättelse). Började ju på den fö rett bra tag sen men tog en paus och läste Östermalmsmorden emellan eftersom den var lånad på bibliotek. Nu ska jag nog ta tag i sista boken av Stieg Larsson.

Jag har några små funderingar och tyckande för dagen:

  • När man åker tolva och så möter ens tolva en annan tolva ser man alltid hur chaufförerna vinkar till varandra. Dom måste ju möta varandra hur många gånger som helst på en dag och jag undrar om dom vinkar varje gång? Den 27e gången måste kännas lite larvigt att jätteentusiatiskt trevligt hälsa och vinka.
  • Det är äckligt när tjejer spottar. Det är äckligt när folk spottar över huvudtager, var dom än spottar. Blä!
  • Sen tycker jag även att röker man och slänger fimpen på marken så får man väl ändå ta och släcka den med foten, inte bara kasta iväg den och låta den ligga och glöda och ryka. Förresten så man väl inte slänga dem på marken över huvud taget!
  • Bekräftelsen kom idag i tidningen: En kille på 17 år hade intervjuats i samband med Riccardo-rättegången och dess utgång och sagt att ungdomsvård är som en "semester med polarna" och var väldigt tveksam till Riccardos mördares straff. Minst fyra år (som även många jurister säger) och fängelse, som avskräcker mer. Man hade även i en rapport av BRÅ sett att 75% av de som fått ungdomsvård som straff återfaller i brott..

Kommentarer
Postat av: Johanni

visst är edward finnigans upprättelse grymt bra! kunde inte sluta läsa den :)

straffen för de som misshandlade riccardo är rena skämtet, läste den intervjun jag med och det är ju itne så konstigt om man faller tillbaka i kriminalitetn efter bara ett år på ett sånt ställe. det är seriöst sjukt att man ska kunna sparka ihjäl en människa o komma undan så lätt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback