Mat som hjälper sömnen

Viss mat innehåller specifika substanser som hjälper oss att sova bättre, vilket många glömmer eller inte tycks veta. Jag hade ingen aning om detta förens jag läste artikeln på topphalsa.se. Jag vet inte om jag tror att detta kan hjälpa, men har man sömnproblem kan det vara värt att prova. Här kommer alltså  lite tips för er som har lite svårt att sova:

  • VALNÖTTER. Proppfulla med aminosyran tryptofan som gör oss trötta. Ät en näve tillsammans med mjölk innan läggdags
  • TONFISK. Innehåller magnesium och omega 3-fettsyror som främjar sömn.
  • KRONÄRTSKOCKA. Packad med järn. Tillför mer syre till hjärnan, vilket gör det lättare att sova.
  • AVOKADO. Oerhört näringsrik, med B-vitaminer, järn och omega 3. Topp för sömnen.
  • MANDEL. De goda fettsyrorna igen, samt magnesium och protein. Ät en näve före läggdags
  • HAVRE. Fibrer, koppar och B-vitamin gör till en utmärkt kvällsmat
  • PERSIKOR. Ger kalcium, koppar och folsyra - perfekt på kvällen
  • HÄLLEFLUNDRA. Förutom omega 3 innehåller platta disken också niacin, krom och tryptofan. Zzzzz....
  •  ALGER. Rika på tryptofan som behövs för sömnhormonet mealtonin
  • PUMPA. Fibrer, omega 3 och magnesium gör pumpan till ett ypperligt sömnpiller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback