TIPS: Budget

Igår gjorde jag en budget över mina tillgångar, vad jag kommer att få in till jul och vad jag kommer göra av med i månaden. Dessa månadskostnader ska jag skriva upp i början av varje månad och sedan hålla mig till dom, så inga onödiga pengar spills. Denna månad kommer jag förmodligen, enligt min plan, göra av med 500 kronor.



Tips att spara och ha koll på sina pengar, som jag ska försöka tänka på:

 När man går ut kan man oftast komma in gratis på många ställen innan elva, vilket då är rätt smart att ta vara på. Du sparar in över 100 kronor om du slipper betala inträdet.
     Jag har köpt en insparksbiljett för 110 kronor som var min start på mitt år i trean, sista året på gymnasiet. Hädan efter ska jag försöka gå så mycket som möjligt på ställen man kommer in gratis på. Är man ett kul gäng så kan vilket ställe som helst bli trevligt..
 Gå till tidsskriftsbibliotek på Odengatan och läs tidningar och magasin, så slipper du lägga över 50 kronor på en tidning.
 Låna böcker på biblioteker istället för att köpa. De flesta böcker läser man ändå bara en gång. Vill man köpa en bok så ska man köpa en man kan använda flera gånger, tex kokböcker eller faktaböcker.
 Småköp inte saker att äta om du inte är i extremt behov av det. Dels sparar du in pengar och dels får du ett stopp på småätande ( i alla fall utanför hemmet).
 Sälj kläder du inte använder, så rensar du ut garderoben och får lite cash på köpet.
 Skriv upp  hur mycket du har just nu, och ungefär hur mycket du kommer att tjäna/få inom en viss period. Sedan sätter du dig i början av varje månad och lägger upp en plan över vad du kommer att behöva köpa denna månad och hur mycket pengar det kommer att gå åt på det. Sedan försöker du hålla dig till den planen, inga småutgifter.
     TIPS: räkna med en liten summa för godis/mysmat/fika, för om man känner sig själv så vill man ibland kunna lyxa till det med det. Men inte varje dag, utan en liten summa (ca 50-100  kronor) som du kan lyxa till dig med någon gång under månaden.

Dessa är några av många saker man kan göra för att ha koll och inte ha onödiga utgifter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback